Tabla genres 2

Ghazal: 

Erg populair is tegenwoordig de ghazal:  uit PerziĆ« afkomstige liefdesgedichten. Ze worden gezongen in een lichte stijl. Vaak zijn de liedjes in couplet-refrein vorm. De laggi  is ook bij deze stijl zeer populair.  Soms kan het ritme stoppen en weer beginnen wanneer de solist dat wil.

Ghazal thekas: 

dadra(6), rupak (7), keharva (8), jhaptal (10)

Bhajan, kirtan: 

Devotionele muziek gezongen in tempels, de basis theka wordt zeer levendig gespeeld.

Bhajan en kirtan thekas: 

keharva(8) 

Filmmuziek: 

Tegenwoordig zijn in India filmliedjes de meest populaire vorm van muziek. Ze zijn totaal vrij in vorm; de componist kan in feite alles maken wat hij wil. "A social phenomenon of great but unstudied significance" [23] (behalve de recente studies van Wim van de Meer, Universiteit van Amsterdam). Wat het ritme en de begeleiding betreft zijn de lichtere stijlen van toepassing.

Kathak dans: 

Deze Noord-Indiase klassieke dansvorm heeft zijn eigen bol systeem dat de danser en de tablaspeler allebei gebruiken. De kathak bols zijn anders dan de normale tabla bols. Het is de bedoeling dat de tablaspeler de bols op een zeer dynamische manier interpreteert. Wat belangrijk is bij de interpretatie is het accent en de intonatie van de bols. De tablaspeler in een kathak uitvoering heeft als rol niet alleen  begeleider maar ook solist; het is in feite meer een duet vorm. Typische kathak bols zijn b.v.:  "digi dha digi digi", of "tha they tattat they". Veel van het repertoire is afkomstig uit de pakhawaj traditie, voornamelijk de paran en de tukra.  De lichtere thumri stijl is ook een belangrijk onderdeel van een kathak uitvoering.

Kathak thekas: 

In principe alle talas kunnen toegepast worden.       

  • vilambit:        tintala (16) 
  • madhya:         tintala (16), dhammar (14), jhaptal (10)   
  • drut:                tintala (16)

< previous page